Struktura
Oddział Nadzoru Sanitarnego
Sekcja Nadzoru Higieny Komunalnej
Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Komunalnej w szczególności należy:
- Sprawowanie bieżącego nadzoru w zakresie utrzymania należytego stanu sanitarno – higienicznego urządzeń i obiektów użyteczności publicznej
- Nadzór nad stanem sanitarno – higienicznym ujęć wody do spożycia na terenie miast i wsi, pobieranie próbek w ramach Zintegrowanego Systemu Badania Wody.
- Nadzór nad jakością wody w basenach kąpielowych.
- Kontrola sanitarna wód powierzchniowych wykorzystywanych jako ujęcia dla zaopatrzenia ludności w wodę i dla celów rekreacyjnych.
- Opracowywanie ocen i wniosków zmierzających do poprawy stanu sanitarnego na terenie powiatu.
- Współudział w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór obiektów użyteczności publicznej.
- Opracowywanie projektów decyzji administracyjnych i wykonywanie innych czynności w przypadkach naruszeń wymagań higienicznych i zdrowotnych.
- Załatwianie spraw związanych z ekshumacją i przewozem zwłok oraz ze sprowadzaniem ich z innych państw.
- Prowadzenie nadzoru sanitarnego masowych zgromadzeń ludności.
- Współpraca z Wydziałem Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego, urzędami miast i gmin, z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska.
- Załatwianie skarg i wniosków z zakresu utrzymania stanu sanitarno – higienicznego nieruchomości, obiektów i urządzeń.
Sekcja Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku
Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku w szczególności należy:
- kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków;
- prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno-technicznego;
- podejmowanie działań mających na celu ochronę zdrowia lub życia konsumentów w przypadku stwierdzenia uchybień zagrażających ich zdrowiu lub życiu;
- opracowywanie, dokumentowanie i likwidację ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych współpracy z innymi komórkami;
- współudział w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór obiektów żywnościowo - żywieniowych oraz uczestników w kontrolach odbiorowych obiektów w związku ze zmianą użytkownika;
- ocenę stopnia wdrożenia i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;
- teoretyczną ocenę jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
- prowadzenie postępowania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i nie żywnościowych RASFF i RAPEX;
- podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego stanu sanitarnego;
- pobieranie próbek żywności i materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu;
- pobieranie próbek kosmetyków do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli kosmetyków;
- współpracę z innymi służbami urzędowej kontroli żywności w ramach kompetencji i zawartych porozumień oraz z innymi organami samorządu;
- prowadzenie ewidencji nadzorowanych obiektów i podejmowanych działań, w tym z wykorzystaniem systemów informatycznych System Bezpieczeństwa Żywności (SBŻ) i SI OPERATOR;
- prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;
- prowadzenie rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów PIS.
Sekcja Nadzoru Epidemiologii
Do zadań Sekcji Nadzoru Epidemiologii w szczególności należy:
- bieżące monitorowanie sytuacji epidemiologicznej chorób zakaźnych, zakażeń i pasożytniczych na terenie powiatu;
- przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych i podejmowanie działań przeciwepidemicznych w ogniskach chorób zakaźnych i zakażeń, w tym w przypadku zbiorowych zatruć/zakażeń pokarmowych oraz innych chorób powodowanych warunkami środowiska;
- dokonywanie ocen i analiz sytuacji epidemiologicznej powiatu w zakresie chorób zakaźnych i zakażeń;
- realizowanie zadań wynikających z udziału Polski w programach eliminacji i eradykacji chorób zakaźnych;
- sprawowanie nadzoru sanitarno-higienicznego nad placówkami lecznictwa zamkniętego i otwartego ze szczególnym uwzględnieniem kontroli skuteczności prowadzonych procesów dezynfekcji i sterylizacji;
- współpraca ze szpitalnymi zespołami ds. zakażeń szpitalnych w zakresie zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych;
- koordynowanie i nadzorowanie przebiegu szczepień ochronnych, dystrybucja szczepionek, nadzór nad gospodarką preparatami szczepionkowymi;
- nadzór nad stanem uodpornienia dzieci i młodzieży;
- monitorowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych;
- udział w kampaniach edukacyjnych;
- udział w akcjach specjalnych wynikających z sytuacji epidemiologicznej na podległym terenie między innymi w akcjach popowodziowych i związanych z zagrożeniami biologicznymi;
- sporządzanie sprawozdań GUS i resortowych.
Sekcja Nadzoru Higieny Pracy
Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Pracy w szczególności należy:
-
kontrola warunków higieniczno-sanitarnych i zdrowotnych w zakładach pracy, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów dotyczących:
- substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
- szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy,
- usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest,
- przygotowywania, podawania i przechowywania leków cytostatycznych,
- dystrybucji, magazynowania i stosowania środków ochrony roślin,
- zatrudniania młodocianych;
-
kontrola warunków pracy w zakresie higieny pracy osób eksponowanych na czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy:
- czynniki chemiczne,
- czynniki fizyczne takie jak pyły, hałas, drgania mechaniczne oraz mikroklimat gorący lub zimny,
- czynniki biologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem czynników rakotwórczych lub mutagennych;
- kontrola warunków wprowadzania do obrotu substancji i preparatów chemicznych, w tym kontrola klasyfikacji, kart charakterystyki i oznakowania oraz przestrzegania obowiązujących przepisów o zakazach i ograniczeniach wprowadzania do obrotu substancji i preparatów niebezpiecznych;
- kontrola warunków stosowania w działalności zawodowej substancji i preparatów chemicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów;
- kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3, w tym wydawania zezwoleń na wywóz prekursorów narkotyków kat. 2 i 3 do krajów trzecich;
- kontrola warunków wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych;
- prowadzenie ewidencji obiektów podlegających nadzorowi w zakresie higieny pracy;
- współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej, Wojewódzkimi Ośrodkami Medycyny Pracy oraz innymi instytucjami w zakresie higieny pracy;
- prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych, w tym postępowania wyjaśniającego, opracowanie karty oceny narażenia zawodowego, przygotowanie projektów decyzji o stwierdzeniu lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej, opracowywanie
Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
Do zadań Stanowiska Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego w szczególności należy:
- uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
- uzgadnianie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r., Nr 129, poz. 902 z późn. zm.);
- wydawanie opinii dotyczących konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego zakresu;
- opiniowanie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- kontrola budowy w trakcie realizacji;
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych;
- współpraca z organami administracji samorządowej, Państwowym Inspektoratem Weterynarii, Wydziałem Ochrony Środowiska, Inspektorem Nadzoru Budowlanego, Wydziałem Architektury Starostwa Powiatowego.
Stanowisko Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży
Do zadań Stanowiska Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży w szczególności należy:
-
kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w szczególności dotyczące:
- higieny procesów nauczania i wychowania,
- higieny wypoczynku i rekreacji,
- higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz ośrodkach wypoczynku,
- realizacji wymogów w kontrolowanych warsztatach szkolnych praktycznej nauki zawodu,
- realizacji wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych w pracowniach, klaso-pracowniach, laboratoriach i warsztatach szkolnych,
- warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych w szkołach,
- rozkładu zajęć lekcyjnych;
- ocenę opieki medycznej w szkołach;
- przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego;
- udział w kwalifikowaniu placówek na wypoczynek dzieci i młodzieży;
- współudział z innymi komórkami organizacyjnymi stacji w dopuszczaniu do użytku obiektów przeznaczonych na placówki nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
- prowadzenie ewidencji nadzorowanych placówek nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
- prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno – technicznego;
- realizację współpracy z komórkami organizacyjnymi stacji oraz instytucjami nadzorującymi placówki oświatowo- wychowawcze oraz rekreacji i wypoczynku dzieci i młodzieży;
- realizacja zadań wynikających z prac problemowych koordynowanych przez GIS;
- prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
Stanowisko Pracy Statystyka Medycznego
Do zadań Stanowiska Pracy Statystyka Medycznego w szczególności należy:
- gromadzenie informacji dotyczących stanu sanitarno-epidemiologicznego celem utworzenia „banku danych" dotyczącego spraw sanitarno-epidemiologicznych i innych informacji przydatnych w ochronie zdrowia ludności;
- opracowywanie zbiorczych planów, materiałów statystycznych i sprawozdawczych stosownie do programu badań statystycznych statystyki publicznej i przekazywanie do Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie;
- współudział w organizowaniu narad szkoleniowych dla pracowników stacji;
- prowadzenie dokumentacji i wydawanie bloczków dotyczących postępowania mandatowego;
- zbieranie danych statystycznych i opracowywanie ogólnych sprawozdań z działalności stacji na podstawie materiałów opracowanych przez jej komórki organizacyjne;
- współpraca z innymi instytucjami w zakresie zbierania i gromadzenia danych statystycznych.
Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
Do zadań Stanowiska Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia w szczególności należy:
- inicjowanie i wytyczanie kierunków przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia;
- popularyzowanie zasad higieny i racjonalnego żywienia oraz metod zapobiegania chorobom, udzielanie porad i informacji w tym zakresie;
- pobudzanie aktywności społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań w zakresie działalności oświatowo-zdrowotnej i pro-mocji zdrowia Państwowej Inspekcji Sanitarnej na terenie powiatu;
- przeprowadzanie wizytacji działalności oświatowo-zdrowotnej i promocji zdrowia w placówkach nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej oraz innych typach placówek, będących pod bezpośrednim nadzorem;
- organizowanie i koordynowanie działań w zakresie realizacji programów prozdrowotnych i interwencji nieprogramowych inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną, w placówkach nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej oraz innych typach placówek;
- monitorowanie przebiegu i ocenianie programów promujących zdrowie inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną i realizowanych przez placówki nauczania i wychowania, zakłady opieki zdrowotnej, inne instytucje i organizacje społeczne;
- wykonywanie zaleceń i wytycznych Oddziału Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia WSSE w Krakowie w zakresie działalności oświatowo
Sekcja Ekonomiczno – Finansowa
Do zadań Sekcji Ekonomiczno - Finansowej w szczególności należy:
- prowadzenie księgowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- opracowywanie planów w zakresie wydatków i dochodów;
- prowadzenie ewidencji uruchomionych środków zgodnie z planem;
- przyjmowanie wszelkich rachunków za dostawy, roboty i usługi i inne;
- kontrola wszystkich operacji gotówkowych i bezgotówkowych i sprawdzania ich pod względem formalno-rachunkowym;
- sporządzanie sprawozdań w zakresie wydatków i dochodów;
- prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej w zakresie budżetu stacji;
- sporządzanie bilansu rocznego w zakresie budżetu jednostki;
- sporządzanie list płatniczych, naliczanie i rozliczanie podatku dochodowego oraz rozliczanie skła-dek ZUS;
- prowadzenie kart wynagrodzeń;
- prowadzenie księgowości materiałowej;
- kontrola dokumentów zapewniających właściwy przebieg operacji gospodarczych;
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości umożliwiające terminowe przekazywanie rzetelnych informacji w zakresie rozliczeń finansowych, oraz terminowe sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości;
- planowanie i wykonywanie budżetu dochodów własnych, rozliczanie i sprawozdawczość w tym zakresie;
- zapewnienie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
- terminowe ściąganie należności i dochodów, roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
- prowadzenie zasiłków z funduszu płac i ubezpieczeń społecznych;
-
prowadzenie rachunku i wszelkich operacji związanych z zakładowym funduszem świadczeń
socjalnych.
Sekcja Administracyjno – Gospodarcza
Do zadań Sekcji Administracyjno- Gospodarczej w szczególności należy:
- realizowanie obsługi administracyjno – gospodarczej i informatycznej stacji;
- realizowanie dostaw i usług zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm. );
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania przepisów instrukcji kancelaryjnej oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
- prowadzenie spraw związanych z reprezentowaniem Skarbu Państwa w odniesieniu do nieruchomości będących w zarządzie stacji;
- zaopatrywanie komórek organizacyjnych w pieczęcie i stemple oraz prowadzenie ich ewidencji;
- realizowanie zadań związanych z prowadzeniem kompleksowej ewidencji wyposażenia oraz inwentaryzacją ciągłą środków trwałych i wyposażenia;
- obsługa kancelaryjna stacji i prowadzenie składnicy akt;
- rozbudowa i obsługa sieci informatycznej;
- obsługa serwisowa sprzętu komputerowego;
- zarządzanie stroną internetową www i jej aktualizacja;
- prowadzenie szkoleń mających na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników w zakresie obsługi programów komputerowych;
- zapewnienie bezpiecznego połączenia internetowego i ochrony danych, zawartych w systemach komputerowych przed infekcją wirusów